top of page

פוסט טראומה ותסמינים פסיכוסומטיים


הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא מצב נפשי המתפתח אצל אנשים שחוו או היו עדים לאירוע טראומטי. זה יכול לגרום למגוון של תסמינים רגשיים, קוגניטיביים ופיזיים. בין הסימפטומים הפיזיים, תסמינים פסיכוסומטיים נצפים בדרך כלל אצל אנשים עם PTSD. תסמינים פסיכוסומטיים הם סימפטומים פיזיים הנגרמים על ידי גורמים פסיכולוגיים כגון מתח או חרדה. בפוסט הזה נדבר על הסימפטומים הפסיכוסומטיים הנפוצים ביותר אצל אנשים עם PTSD ואסביר למה הם קורים.


*כאבי ראש - חומרת כאבי הראש יכולה לנוע בין קלה לחמורה, והם יכולים להימשך שעות או אפילו ימים. למתח וחרדה יש תפקיד משמעותי. מתח יכול לגרום למתח שרירים בצוואר ובראש, מה שמוביל לכאבי ראש.

*עייפות - עשויים להרגיש מותשים, גם לאחר שינה מספקת. זה יכול להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים, שכן זה יכול להפריע ליכולת לעבוד, להיפגש עם אנשים ולבצע משימות יומיומיות. והיא קשורה לתגובת הלחץ של הגוף. כאשר הגוף נמצא תחת לחץ, הוא משחרר הורמונים שיכולים לשבש את דפוסי השינה ולגרום לעייפות.

*כאבים בחזה - חוויה של כאבים בחזה הדומים להתקף לב. זו יכולה להיות חוויה מפחידה, וזה יכול להיות מאתגר להבדיל בין כאבים בחזה הנגרמים על ידי חרדה וכאבים בחזה הנגרמים על ידי התקף לב.

*כאבי שרירים - חוויה של כאבי שרירים ונוקשות, במיוחד בצוואר, בכתפיים ובגב. למתח וחרדה יש תפקיד גם כאן. מתח עלול לגרום למתח שרירים, מה שמוביל לכאבי שרירים ונוקשות.


הנה 15 תסמינים פסיכוסומטיים פחות ידועים של PTSD וההסברים שלהם:


*טינטון (צלצול באוזניים) - או צלצול באוזניים, יכול להיגרם על ידי נזק לאוזן הפנימית, אשר יכול להיגרם על ידי מתח כרוני ושחרור של הורמוני מתח.

*בעיות ראייה - כגון ראייה מטושטשת או רגישות לאור, יכולות להתעורר עקב מתח בשרירי העין או נזק לעצב הראייה הנגרם על ידי מתח כרוני.

*כאבים בלסת - כאבי גב וכאבי מפרקים יכולים כולם להיגרם על ידי מתח בשרירים עקב לחץ כרוני.

*בעיות עור - בעיות עור, כגון פריחות, כוורות ואקזמה, יכולות להתעורר עקב השפעת הלחץ על המערכת החיסונית, מה שמוביל לדלקת ולגירוי בעור.

*נשירת שיער - יכולה להיגרם על ידי ההשפעה של לחץ על הורמוני הגוף, במיוחד הורמון הקורטיזול, אשר יכול לשבש את מחזור צמיחת השיער הרגיל.

*בעיות עיכול - כגון נפיחות, גזים ותסמונת המעי הרגיז (IBS), יכולות להתעורר עקב השפעת הלחץ על מערכת העיכול. ההפעלה הכרונית של מערכת תגובת הסטרס עלולה להוביל לשינויים במיקרוביום של המעיים ובאופן שבו מערכת העיכול מתפקדת, מה שמוביל לתסמינים במערכת העיכול.

*זיהומים תכופים - יכולים להתעורר בשל ההשפעה של מתח על המערכת החיסונית, מה שהופך את הגוף רגיש יותר לזיהומים.

*רגישות לקול - ולמגע יכולה להתעורר עקב ההשפעה של לחץ כרוני על מערכת העצבים, מה שמוביל לרגישות יתר וכאב.

*היפר-ונטילציה- יכולה להתעורר בשל ההשפעה של מתח על מערכת הנשימה, גרימת נשימה מהירה וקוצר נשימה.

*דפיקות לב - או פעימות לב מהירות, יכולות להתעורר עקב השפעת הלחץ על הלב ועל מערכת הלב וכלי הדם.

*פגיעה בחוש הריח - יכולה להתעורר עקב השפעת הלחץ על מערכת חוש הריח של הגוף, מה שעלול לשבש את התפקוד התקין של הנוירונים התחושתיים באף

*אלרגיות - יכולות להיווצר עקב ההשפעה של לחץ כרוני על מערכת החיסון, מה שמוביל לתגובת יתר של מערכת החיסון לאלרגנים לא מזיקים.


הסימפטומים המפורטים הם סימפטומים פיזיים פחות ידועים שיכולים להתעורר כתוצאה מ- PTSD. תסמינים אלה מתרחשים עקב ההשפעה של PTSD על מערכת תגובת הלחץ של הגוף. כאשר אדם חווה אירוע טראומטי, מערכת תגובת הלחץ של הגוף שלו מופעלת, מה שמוביל לשחרור הורמוני לחץ כגון קורטיזול ואדרנלין. אם תגובה זו הופכת כרונית או מתמשכת, היא עלולה להוביל לתסמינים פיזיים ולפגיעה במערכות הגוף השונות.


אם משהו כאן מהדהד לך מוכר, אני רוצה לעודד לך לפנות לקבל את הייעוץ והתמיכה שמגיעים לך.






45 צפיות0 תגובות

יצירת קשר

אצור קשר בקרוב

bottom of page